P a l m g r e n s

Det här med damfotboll..

Kategori: Tankar

Jag blir så arg, så arg men framförallt ledsen. Att få göra något man älskar och sedan bli förnedrad av idioter som bara bryr sig om läggning. Kan inte bara någon i denna värld, typ Zlatan gå mot strömmen och göra något stort för flickfotbollen. Visa att det finns möjligheter för tjejer att lyckas. Tråkigt nog så gjorde han tvärtom då han kommenterade något om en cykel som skulle signeras av honom och de skulle få lika mycket värde som den bilen han fick.. Minns inte riktigt men något i den stilen var det.

Det som stör mig mest är den där lesbiska delen.. Har själv fått frågan ifall jag är lesbisk så fort jag nämnde att jag spelade fotboll, tror nog mest någon drev. Men ändå, att det ens kom upp, att damfotbollen är så pass stämplad som homosexuell. Jag vet själv att mer än hälften av damlandslaget är lesbiska och tror mer att det är av slumpen än en riktigt statistik. Men tänk om det var så att de kvinnor som är med i landslaget är så pass maskulina så att dem passar mer in? Nu är jag bara inne på egna tankar, ni får tycka vad ni vill. Men tänk om.. Och för att klargöra så är jag själv inte lesbisk och har inget emot lesbiska.

Jag önskar att någon gör något storslaget, höjer lönerna, tar bort de lesbiska kommentarerna och skiter fullständigt i de elaka och trakasserande kommentarerna som att "vi inte kan" och borde ägna oss åt att städa eller vara i köket där vi passar bäst. Alla människor är lika mycket värda och borde få göra exakt vad de vill, speciellt få vara kär i dem man vill. Tänk vad många fler tjejer som skulle spela fotboll för attdu vet att dem kan lyckas! Där tror jag det ligger, vi måste få fler att spela och göra damfotbollen större. Så att det blir svårare att bli den bästa precis som det är på herrsidan.

Jag spelar fotboll för att jag tycker att det är kul, socialt och för att jag är bra på det. Jag tar inte åt mig av kommentarerna men blir berörd. Tänk de damer/tjejer som är bra på fotboll och vill bli något men inte vågar pga läggning och för att det är så pass ojämställt. Och ifall det nu vore sant att de är bara de maskulina tjejerna som blir utvalda till landslaget.. Vad händer med oss mer feminina?

Jag hoppas att detta tar en vändning snart. Men först och främst.. Vad tycker ni?

KOMMENTARER:

  • Tycker också om fotboll säger:
    2014-07-22 | 01:08:37

    Först måste jag få säga - vilket bra inlägg! Sen måste jag få säga - det är bara idioter och iq-befriade människor som kommenterar damfotbollen på det sättet. Säkert lågutbildade om de överhuvudtaget har någon utbildning! Hoppas många läser ditt inlägg och sprider det på nätet och fortsätt med fotbollen:)

  • Dex säger:
    2014-07-22 | 10:15:34

    Det absolut viktigaste för att höja damfotbollens status är att få fler människor att gå på matcherna. Högre publiksiffror ger ökat intresse som ger mer pengar och därmed högre löner. Går du själv på matcher i damallsvenskan?

Kommentera inlägget här: